Kurssin ohjelma:
07.01. Aloitus & tutustuminen (kasvattajan hyvinvointi, jaksaminen, rajat, vertaistuen tärkeys): kurssin vetäjät Janika Kekki & Juulia Nemlander
12.01. Kasvatuksen työkalut (rotumääritelmä, sukutaulu ja sen merkitys, sisä-, linja-, ulkosiitos, tyyppijalostus, jalostuskoiran valinta, yhdistelmän suunnittelu, onnistumisen arviointi, kasvatuksen haasteet: luennoitsijana Vesa Lehtonen
27.01. Astutuksesta synnytykseen (astutus, tiineysaika, normaali synnytys, haasteet synnytyksessä, synnytystarinoita): luennoitsijoina Kristiina Ahlberg ja Outi Lius
8.2. Pentulaatikosta maailmalle (pentujen kehitys, hoito, käsittely, sosiaalistaminen ja pentuopas): luennoitsijoina Anne Haapakoski ja Heidi Kohonen
24.02. Kasvatus ja raha: luennoitsijana Marja Blomqvist
8.3. Yhteistyö ja verkostoituminen (mentori on tärkeä tuki, mistä ja miten sellaisen saa, kontaktien luominen koti- ja ulkomaille: luennoitsijana Vesa Lehtonen
23.03. Kennelneuvoja kasvattajan apuna (kennelneuvontakäynti: pelastus- ja hätäsuunnitelma, koiratestamentti), koirien omistajuudet: luennoitsijana Sanna Koponen
30.03. Eläinlääkärin vinkit ja viimeinen luentoilta: luennoitsijana eläinlääkäri Pia Martikainen
Kohderyhmänä olivat 18-30 vuotiaat kasvattajat, joilla on kokemusta jo muutaman pentueen verran ja tarkoituksena kasvattaa tavoitteellisesti. Emme kuitenkaan käännyttäneet pois aiheesta kiinnostuneita nuoria, joilla ei vielä ollut kasvattajakokemusta.
Kurssille ilmoittautuneita aktiivisia nuoria oli yhteensä 23 vetäjäkaksikon lisäksi. Kurssilla käytettiin Janika Kekkin Zoom-lisenssiä ja luennoitsijoille ei maksettu korvauksia. Näin mahdollistettiin osallistuminen kurssille ympäri Suomea eikä esimerkiksi tilavuokria tai matkakustannuksia syntynyt. Kurssi-illat olivat 2-3 tunnin mittaisia.
Jokainen kurssikerta noudatti pääosin samaa kaavaa. Alkuun kasvattajavieras tai vieraat kertoivat itsestään ja taustastaan, jonka jälkeen osallistujat saivat kuulla luennon, jonka pohjalta tehtiin tehtäviä. Useimmat luennoitsijat käyttivät pohjana powerpoint-esitystä, mutta muutamat illat aihetta käsiteltiin vapaamuotoisemmin keskustelemalla kysymyksien kautta.
Vetäjäkaksikko vastasi Zoom-ohjelman toiminnasta ja teknisen tuen antamisesta, esitti kysymyksiä, jakoi puheenvuoroja ja huolehti ryhmäjaon tekemisestä sekä ryhmäkeskustelujen kysymyksistä. Ryhmissä käydyt keskustelut vedettiin yhteen yhteisesti ja keskustelua syntyi paljon aiheiden herättämistä ajatuksista, mielipiteistä, omista kokemuksista ja kysymyksistä. Osallistujat olivat aktiivisia ja kiitos heille mielipiteiden vaihdosta sekä kurssin onnistumisesta!
Tätä kurssia ei ollut tarkoitus tallentaa, sillä se olisi vaatinut lisätyötä ja niin luennoitsijoiden sekä osallistujien lupaa. Ajatuksenahan oli viettää yhdessä aikaa koronapandemian rajoittaessa tapaamisia. Tapaamiset ovat kuitenkin kasvatustyössä tärkeitä ja jos tallennuksia olisi tehty, niin se olisi rajoittanut soljuvaa keskustelua, mielipiteiden ja kokemusten avointa vaihtoa sekä vienyt mahdollisuuden jatkossa verkostoitua tapaamalla myös kasvotusten, sillä näitä tullaan jatkossakin pitämään.
Palaute kurssista oli hyvää ja kurssin ideaa, sisältöä sekä toteutusta kiiteltiin. Kiitos järjestäjille Juulia Nemlander ja Janika Kekki